Miből legyen az 1 m magas örökzöld sövény?

Miből legyen az 1 m magas örökzöld sövény? Ez a kérdések kérdése, és ahány pro érvem volt sok-sok növény mellett, akadt ugyanannyi kontra is, de végül sikerült leszűkíteni a kört.

26.jpg

 A fűszerágyást nagyjából kipucoltam, a történet pedig a sövénnyel folytatódik. Szóval, ha egy napos, száraz helyre, nem túl minőségi talajra alacsonyabb örökzöld sövényt szeretnél, milyen növényt választanál?

Rozmaringot. Először arra gondoltam, legyen rozmaring. Örökzöld is, könnyen 1 m körül tartható, bizonyított már ezen a helyen még a fűszerágyásos időkben, ingyen elő tudnám teremteni egy kis dugványozással, télen is tökéletes a leveleinek a zöld árnyalata, és kártevő se bántja. Legyen rozmaring! Ez gyors volt, megnyugodtam, de néhány nappal később elfogott a bizonytalanság, végülis van elég rozmaring a kertben, jobb lenne valami más, valami kerekdedebb levelű, könnyen 50 cm körüli szélessegen tartható növény.

 33.jpg

Escallonia laevis 'Pink Elle'. Van egy példányom, és igazán lehetne belőle több is, mert mindent tud: egész évben üde zöld, nem nő nagyra, bírja a hőt, napot, szárazságot, ráadásul még a virágai is szépek nyáron (bár nyírott sövény esetében nem számolunk virágzással). De nem kapható. Nem tudom miért, volt pár év, mikor egy-két helyen láttam, de azóta semmi. A sajátom meg nem akarom úgy megnyírni, hogy egy egész sövényre valót leszaporítsak belőle.
3.jpg

Ilex crenata, szép apró levelei vannak a megfelelő árnyalatban, nem nő nagyra, de elég a nyári forróságban ezen a barátságtalan helyen (ezt kipróbáltam, szerencsétlen növényről leégtek a levelei, de azok a példányok, amelyek megbújtak a muskotályzsálya takarásában, szépen megmaradtak :D). Tehát Ilex crenatát nem teszünk napra.

Aztán egyszercsak eljött a pillanat, mikor megláttam ezt:

38.jpg

Ez itt a ház nyugati fala mellé ültetett Euonymus japonicus 'Green Spire' (japán kecskerágó), amit a kutya kikapart, a macska vécének használja, a nap égeti, éjjel pedig a fal és a betonjárda adja neki vissza a hőt. Eső nem éri (csak ha bever az eresz alá), ember nem öntözi, és íme, él, növekszik és díszít a zöld legtökéletesebb árnyalatában télen-nyáron. Oszloposan nő, pont jó lesz a szűkös helyre. Hát ebből a növényből kéne nekem sövény a zöldségeskert mellé.

P.S.: A történet folytatásában, adott helyen és időben csak a 'Green Spire' kistesóját, a 'Green Rocket'-ot tudtam megvenni, de annyi baj legyen.

25.jpg

Ilyen lett

24_1.jpg

Euonymus japonicus 'Green Rocket'